måndag 16 maj 2011

Att variera löpningen

En av anledningarna till att jag har känt mig så omotiverad i löpningen (förutom när det gäller tävlingar då..) är att jag har tycks att mina 5km-pass här hemma har känts så otroligt tunga, vilket har lett till att jag ju inte gett mig ut alls. Och tidigare har jag inte velat springa med hunden eftersom hon kan vara lite jobbig vi hundmöten och jag därför behöver vara lite mer på alerten och inte endast fokusera på löpningen. Men nu har jag insett hur bra hundjogging är! Att springa med hunden gör löpningen helt klart mer varierande. Vi måste helt enkelt stanna lite då och då för att hon ska få göra av sig och nosa lite, och att endast springa på asfalt är ett stort misstag för då får man släpa henne efter sig och känner sig som en djurplågare. Nu har vi precis kommit hem från en jättemysig runda. Blev kanske ca 3km med blandad gång och jogg, med lite inslängd lek och pinnkastande mitt i, och det var så skönt att slippa den där prestationsångesten jag så ofta känner när jag vet att jag ska ut och springa 30min non stop. Jag känner mig helt klart fortfarande lite stel, speciellt i höfterna, men det var åtminstone roligt denna gången, och framförallt var det väldigt skönt att komma hem och inte känna mig totalt slut för en gång skull!

2 kommentarer:

Pernilla Be sa...

Härligt! Önskar innerligt att jag hade en hundkompis att släpa med mig ut i skogen. Nu släpar jag på äldsta dottern istället :) Jag gillar att ha sällskap när jag springer.

mvh//pernilla be

Pernilla sa...

Ja men det är inte så dumt det heller kanske! Sällskap som sällskap :)

besöksräknare Blogg listad på Bloggtoppen.se