söndag 27 mars 2011

dag 78

Åh gud hjälpe mig vilket träningspass jag precis kom hem ifrån. Min kille tipsade mig om en artikel i Runners world där man, för att komma upp i längre sträckor och utvecklas snabbare, ska köra med springa-gå-metoden. Artikelförfattaren var själv gammal elitlöpare och använde sig av denna metod där han sprang 9min och gick 1min. Inte alla löppass givetvis men då och då. Så idag testade jag den! Lånade A:s Garmin Forerunner-klocka och ställde in 4 intervaller med 9+1. Det blev alltså totalt 40min och jag sprang 6,1km. Jag tänkte på förhand att det skulle kännas rätt lugnt, att jag ju är van vid att springa i drygt 30min utan att gå och att det därför skulle vara mycket enklare nu när man fick vila en minut varje tionde! Men så fel jag hade. För det första: jag har aldrig sprungit mer än 4km i sträck utomhus. För det andra: löppbandet har ingen motvind och inga tunga uppförsbackar. För det tredje: på löpbandet har du en fast tid du följer, utomhus är det mer känslan som styr. Alltså sprang jag alldeles för snabbt och tröttade ut mig totalt, och en minuts återhämtning blir då ingenting. Så när jag påbörjade sista niominutersintervallen så sprang jag i snigelfart, och med både det och de 4 minuternas promenad inräknade så snittade jag ändå på 6:33/minut, en fart jag vanligtvis håller när jag springer i ett konstant jämnt tempo. Så ja, nu fick jag lära mig en liten läxa, men det var kul att ha sprungit i 6km! Även fast jag gick i 4 av de minuterna (ca 400m..). Men jag tror i alla fall att jag fram tills Vårruset ska koncentrera mig på 5km och inte öka för mycket i sträcka tills dess. Kanske ska köra 8+1x4 i stället? Eller 9+1x3. Vi får se vad det blir nästa gång!

Inga kommentarer:

besöksräknare Blogg listad på Bloggtoppen.se