lördag 15 januari 2011

biggest loser

Jag har alltid älskat alla slags viktminskningsprogram, jag kan inte riktigt svara på varför förutom det att det är så fantastiskt att se andra människor lyckas och nå sina mål! Jag gillar särskilt det amerikanska biggest loser, det är så vansinnigt inspirerande att se dessa människor träna och bli så starka. Däremot kan jag tycka att det blir lite extremt i slutet och man förstår hur mycket de har pressat sig de där senaste månderna hemma innan finalen. Det krävs inget geni för att förstå att det inte är en hållbar hemsituation att träna 6 timmar om dagen utan att våga unna sig ett glas vin eller ett restaurangbesök med sina vänner. Bara för att man väljer ett hälsosammare liv så behöver inte det utesluta allt det där man hade tidigare, det gäller bara att omprioritera lite. Många av deltagarna säger ofta att de är en helt annan person nu än vad de var 50kg tyngre och att de aldrig vill bli den personen igen. Varför lägga så mycket energi på att hata sig själv tänker jag då? Jisses, man har kanske gjort en del felaktiga val och därav blivit överviktig på kuppen men det betyder inte att man är en hemsk person.

Nu blev det kanske lite mycket negativt men jag tycker att programidén och deltagarna och tränarna är grymma hur som helst. Och jag tycker det är så tråkigt att läsa både i tidningar och diverse bloggar om att många har valt att se på deltagarna som offer. De pekar bland annat på det att deltagarna tvingas att stå på vågen i bar överkropp/med bara sportbh, men vad är det för förnedrande med det? Är inte det i själva verket deras egna och samhällets idéer om att överviktiga inte ska visa sig utan kläder? Jag har då aldrig pekat och skrattat utan bara haft en enorm respekt för hur modiga de är. För vem hade tänkt samma sak om de personerna som stod där uppe var smala? Är det ovärdigt att vara tjock? Man ska inte glömma att det är ingen som har tvingat dessa personer att vara med, det är högst frivilligt, och säkerligen ganska svårt att ta en plats i programmet. Alla är med för att de vill förändra sitt liv och varför ska vi då motarbeta dem och prata om förnedringstv?

Inga kommentarer:

besöksräknare Blogg listad på Bloggtoppen.se